zaterdag 2 februari 2013

Toga ....


Zoon vroeg aan het begin van de week:
"Moeder...heb je het druk?
Ik: mmmmwwwwwjaaaaa... hoezo?

nou...zou je voor mij misschien een toga kunnen maken?
Ik: ja, dat kan ik wel,wanneer moet die klaar zijn?
Zaterdag....!!!
want dan geeft Joost in Eindhoven een "TUafstudeertogafeest"

Dus..
je er in verdiepen hoe een toga er uit ziet...

Nooit geweten dat er zo veel toga's waren...
Een Universiteits  professor  toga is er eigenlijk eentje met een sjaalkraag...
en allemaal versieringen op de mouw.

Er is ook een toga voor een Gemeente ambtenaar
en ook nog voor een priester...een Romeinse  enz..

Maar goed, de toga die ik als toga het eerst herken is die met het witte befje...
en dat is dus een Rechts toga...
En zoon vond het ook de meest herkenbare als toga..
Dus hij wilde die..



Dan...zijn er nog allerlei regels waar een toga aan moet voldoen..
Hij hangt b.v. 10 cm van de grond.
De satijnen omslag/rand aan de mouw is 20 cm.
Op de rug en  boven aan de mouwkoppen 
zitten allemaal hele kleine plooitjes.
Die heb ik wel op een gemakkelijke manier er in genaaid...

Het kraagje is 4 cm hoog.
Midden voor is het 8 cm 'open' 
Daar val dat befje tussen.
Dat befje sluit met een elastiek of lintje,
en dat mag niet zichtbaar zijn.


Zoon zijn befje zit gewoon met drukkertjes vast,
want ik vond het wat bewerkelijk worden als ik iets aan dat kraagje 
moest gaan maken waardoor je dat elastiek of lintje niet zou zien...

Het befje moet 30 cm lang zijn,
en boven dus 8 cm breed...en onderaan 15 cm breed,
Het bestaat dus uit 2 delen, die schuin over elkaar heen gelegd worden.

Dan heb je nog de knoopjes...
die zitten er hier  niet op...... de rijgdraad is nog te zien.
Die knoopjes zitten normaal  om de 5 cm...
Met binnenin een soort van blinde 'normale' sluiting.

Ik heb er drukkertjes aan gezet.
en het was de bedoeling om er om de 5 cm een knoopje op te naaien..
maar dit is er niet meer van gekomen...
Ach...geen hond daar in Eindhoven die er erg in heeft...


Die pet/ baret...heeft hij zelf gemaakt.
Dat kwastje ook...
ik kon geen zwarte wol vinden in mijn rommelparadijs...

en hij wel...ineens had hij een kwastje, 
waar heb je dat vandaan...die wol?
Nou...gewoon uit je naaikamer...uit een mand...:)

Tja...die rijgdraad was ik bijna vergeten om er uit te halen...
Ziet er  wel uit als een toga toch?





10 opmerkingen:

  1. knap hoor, het ziet er echt uit als een toga.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is net echt, het ziet er hartstikke prof uit! :) Hoop dat ie een leuk feestje heeft gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor, maarre wel even wat anders dan lingerie, hihi.
    Maar jij bent van alle markten thuis zo te zien.

    Groeten Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je er ook nog voor gezorgd hebt dat alles klopt vergeleken met een "echte".
    Nu maar hopen dat het een fantastisch feest was.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doe het je niet na hoor, vind hem heel erg mooi geworden. Volgens mij kan het feest wel beginnen.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, dat heb je maar weer even gedaan. Het resultaat mag er naar wezen. Hij heeft vast een goede entree gehad of dat feestje.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeker weten!!

    Goed gedaan!!Nu heb je nog tijd....straks niet meer??


    Nog van harte gefeliciteerd!! Leuk!!

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh. leuk.... ik heb van alles gemaakt maar nog geen toga...Echt super. Leuk dat je zoon dat vraagt en dat jij dat dan maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Marian,
    Wat ben jij toch een pracht vrouw; je zou makkelijk 'Couture' kleding kunnen maken!
    Complimentjes en dat meen ik. Zelf naai ik al jaren niet meer sinds ik die fantastische Outlets heb ontdekt. Ook versturen ze makkelijk hier als ze iets bij de ene niet hebben dan bel je gewoon. Daar kun je niet meer tegenop met de naaimachine!
    Je hebt geen email adres om op je reakties te reageren dus zet ik mijn antwoord ook maar hier bij op.
    ---------------------------------------------------
    Mariette VandenMunckhof-Vedder has left a new comment on your post "{Happy 2013 Pentecost Weekend!}":

    Lieve Marian,
    Dank je, het zegt nog meer omdat het van jou komt; iemand die ook altijd tot in de puntjes verzorgd is qua kleding en in en om het huis. Zelf lingerie maken heb ik je nooit na kunnen doen...!
    Ja, Internet is inderdaad een pracht uitvinding maar met ouders van rond de 90 heb je dat geluk helaas níet.
    Liefs,
    Mariette



    Posted by Mariette VandenMunckhof-Vedder to MARIETTE'S BACK TO BASICS at May 20, 2013 at 7:09 PM
    -------------------------------------------------------

    From: Marian
    Sent: Monday, May 20, 2013 12:21 PM
    To: mariette@mariettesbacktobasics.com
    Subject: [MARIETTE'S BACK TO BASICS] New comment on {Happy 2013 Pentecost Weekend!}.

    Marian has left a new comment on your post "{Happy 2013 Pentecost Weekend!}":

    Gossie...wat zie jij er altijd mooi uit...goede smaak heb je!!
    Wilde nog reageren op je post met je Hot Pants...en je killing legs, maar dat schoot erbij in en toen kwam het er niet meer van...en ja, ik heb ooit een hotpants gehad, toen ik 13 was....en bij de nonnen op school zat, en dat werd daar dus niet getolereerd.. nu noem ik het gewoon een korte broek, maar heb ze niet zo vaak meer aan, vind mijn benen niet mooi meer...
    En toch wel fijn voor alle mensen die op grote afstand wonen dan hun (naaste) familie, wat is internet dan toch een gave uitvinding...vroeger moest alles met de telefoon, nu kun je elkaar gewoon zien en is het niet meer zo duur, ja...de Jetsons komen tot leven.:)



    Posted by Marian to MARIETTE'S BACK TO BASICS at May 20, 2013 at 12:21 PM
    --------------------------------------------
    Liefs en we lezen elkaar weer!
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen